Anna-Lenas favoritpaj med Chokladtryffel och Mandelmassa

Jag har den här pajen inlagd redan, men eftersom den heter glutenfri i det receptet är det kanske lätt att missa, för alla som äter mjöl. Pajen är naturligt glutenfri, då botten är gjord av mandelmassa.
Det går bra att göra den med vanliga ingredienser, men lika bra med veganchoklad, mjölkfritt smör, och laktosfri grädde, som i det tidigare receptet här.

Den här gången kallar jag den "Anna-Lenas favoritpaj". Inte för att hon har hittat på receptet, utan snarare för att det är hennes favorit, och hon älskar när jag bjuder på den.
Pajen är superenkel att göra, men behöver stå till sig. Görs med fördel dagen innan.


Till en normalstor pajform;

1 tub mandelmassa, 200 gram
60 gram smör
2 dl grädde
250 gram mörk choklad

Kavla ut mandelmassan så att den passar en pajform, och klä formen. Lägg gärna mandelmassan mellan plastfolie när du kavlar.
Bryt chokladen i små bitar.
Smält smöret i en kastrull, tillsätt grädden, och ställ bort från plattan. Häll i chokladbitarna, och blanda tills det blir en jämn smet. Värm eventuellt upp smeten lite för att det ska blandas ordentligt.
Häll smeten i pajformen och ställ den kallt för att stelna.
Serveras väl kyld med tex vispgrädde.


Pajen är dekorerad med kanderade rosenblad. Recept på det kommer när jag hittat ett jag är riktigt nöjd med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0