Sockerfria LCHF-bakelser med apelsin eller äpple och kanel

Detta är två julvarianter av mina sockerfria vaniljbakelser som blev vädigt bra.
Diabetikern jag gjort dem till tycker båda är lika goda, men jag tycker att den med apelsin blev bäst!

Till 12 muffins

Apelsinmuffins:
3 ägg
2 dl vispgrädde
50 gram mandelmjöl
saften och finrivet skal från en halv apelsin
0,5 tsk ekologiskt vaniljpulver
1 msk fiberhusk
lite salt

Äppel- och Kanlemuffins:

3 ägg
2 dl vispgrädde
50 gram mandelmjöl
ett grovrivet äpple
kanel efter smak
0,5 tsk ekologiskt vaniljpulver
1 msk fiberhusk
lite salt


Vispa äggen med vispgrädden. Blanda mandelmjöl med vaniljpulver och fiberhusk, och vispa ner i smeten. Tillsätt vald fyllning, samt salt.
Låt stå minst 10 minuter.
Jag brukar doppa fingret i lite matolja, och smörja botten på muffinsformarna med, så lossnar de lättare från pappret.
Portionera ut i formar, och grädda i 200 grader, ca 10 minuter.



Till apelsinmuffinsen serverar jag en apelsingrädde, som är gjord på saften från en halv apelsin, några droppar gräddkola-smak (finns i hobbyaffärer), samt grädde.

Till äpple- och kanelmuffinsen vispar jag grädden med kanel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0