Sockerfria vaniljbakelser LCHF

Jag har försökt göra sockerfria, lchf-muffins, men inget recept blir riktigt bra. Men sen testade jag mitt recept på vaniljkaka, och det blev riktigt bra. Jag glömde dock ta tid på hur länge jag hade dem i ugnen, men kolla till dem efter ca 10 minuter. De ska gräddas tills de fått fin färg.

Till 12 muffins

3 ägg
2 dl vispgrädde
50 gram mandelmjöl
0,5 tsk ekologiskt vaniljpulver
1 msk fiberhusk
lite salt

Vispa äggen med vispgrädden. Blanda mandelmjöl med vaniljpulver och fiberhusk, och vispa ner i smeten. Tillsätt salt.
Låt stå minst 10 minuter.
Jag brukar doppa fingret i lite matolja, och smörja botten på muffinsformarna med, så lossnar de lättare från pappret.
Portionera ut i formar, och grädda i 200 grader, ca 10 minuter.


Sockerfri frosting

1 dl vispgrädde
1 msk kakao
50 gram philadelphia

Vispa grädden, blanda i kakao och philadelhia.


Sockerfri mandelmassa

30 gram mandelmjöl
1 tsk vatten

Blanda mandelmjölet och vattnet tills de fått en fast konsistens.
Den är inte lika lätt att forma som vanlig massa, men det går ganska bra.



Jag försökte göra bakelser som såg ut som fågelbon, gräs, och ägg.
Gräset är kokos färgad med grön, vegetarisk hushållsfärg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0