Dammsugare

Jag gör dammsugare på samma sätt som vi gör i bageriet, och det kanske verkar omständigt, men jag tycker smeten är lättare att hantera när jag gör så.
Det går kanske att göra allt direkt, och hoppa över att kyla och frysa den, men det är inget jag själv testat.
 
100 gram smör
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
4-5 dl smulor från mjuka och hårda kakor
Arraksessens
ca 200 gram marsipan
ca 100 gram choklad
Florsocker
 
Vispa smör, florsocker, vaniljsocker, o kakao till en pösig smet.
Blanda i kaksmulorna, och essensen efter smak.
 
Kyl smeten.
Dela upp smeten i två delar, rulla ut till samma längd som ett bakplåtspapper, och frys.
Kavla marsipanen, och rulla in rullarna. Pudra över lite florsocker, och kyl.
Kapa rullarna i lika stora bitar, och doppa ändarna i choklad.
 
 


Jag använde vit marsipan med vaniljsmak, samt grön marsipan med päronsmak till mina dammsugare.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0