Påsk-pannakor

Jag tycker att mandelmassa med grädde ger en smak som påminner mig om påsken, och därför tycker jag att dessa fyllda pannkakor känns lite påsk-aktiga.
De flesta har säkert redan ett bra recept på pannkakor, som de kan utantill. Inte jag dock. Jag brukar aldrig göra pannkakor, och kommer därför skriva ut ett pannkaks-recept.
Detta är givetvis inte en måltid, utan en dessert. De blir ganska mastiga, så räkna med en per person.

Pannkakorna
(10-12 st)
2½ dl vetemjöl
½ tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
smör till stekning

Fyllning
3-4 dl vispgrädde
150-200 gram mandelmassa
hallon

Garnering
mörk choklad
florsocker

Blanda mjöl och salt.
Tillsätt hälften av mjölken och vispa till en jämn smet.
Vispa ner resten av mjölken.
Blanda ner äggen, och vispa till en jämn smet.
Låt vila i kylskåpet 30 minuter. Grädda pannkakorna, och låt dem svalna.

Riv mandelmassan grovt, och häll över grädden. Rör ut massan, och vispa sedan grädden tills det blir en fast smet.
Spritsa/fördela ut gräddblandningen på pannkakorna. Låt en bit av nedre kanten vara fri, och spritsa sen upp grädden i en tjock sträng längs pannkakan. Lägg på hallon på gräddblandningen.
Vik in den nedre, gräddfria blandningen upp mot mitten, och rulla sedan ihop pannkakorna.
Smält mörk choklad. Häll i en spritspåse, eller doppa en sked i chokladen, och dra strängar över pannkakan.
Sikta över florsocker (med tex en tesil) innan servering.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0