Kladdkakemuffins med chokladmousse-frosting, även laktosfria

När en tjej i min klass fyllde år önskade hon sig chokladmuffins med chokladfrosting, och då kom jag på att jag ville testa göra kladdkaka som minimuffins. Hamnade på bloggen Söta Smulor, där jag fick tag på ett perfekt recept på kladdiga små muffins, med chokladmousse-frosting.
Den här smeten blir mycket tjockare än vanlig muffinssmet, som man normalt kan hälla, och se att man fyllt 2/3 av formarna. Men jag tycker att mängden jag tog blev ganska bra.
När muffinsen gräddas i ugnen sväller de upp, men när de svalnar sjunger de ihop och blir som små kladdkakor.

Jag har nu testat att göra dessa muffins, med frosting laktosfria, och de blev jättebra.
Bytte bara ut smöret, grädden, och philadelphian mot mjölkfria alternativ, samt chokladen mot veganchoklad.

Räcker till ca 20 minimuffins

50 gram smör
50 gram (mörk) choklad
1 ägg
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
0,5 kryddmått salt
1 dl vetemjöl
2 krm bakpulver

Smält smöret, och chokladen var för sig, och låt svalna.
Vispa ägg och socker till en pösig smet.
Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner i smeten.
Tillsätt smöret och chokladen, och vispa till en jämn, tjock smet.
Klicka ner 1-1½ tsk smet i varje form, och grädda ca 10 minuter i 200 grader.
Låt svalna helt.
Ät som de är, med en klick grädde, eller med chokladfrostingen nedan.



Chokladmousse-frosting
Räcker till ca 20 minimuffins.

50 gram choklad
50 gram philadelphia
½ dl (30 gram) florsocker
1½ msk kakao
1½ dl grädde

Ta ut philadeplhian ett tag innan, så blir det lättare att vispa ut klumparna.
Smält chokladen, och låt svalna.
Vispa ihop philadelphian och florsockret till en klumpfri smet.
Blanda i kakao, och grädde. Rör till en jämn smet, och vispa sedan.
Tillsätt chokladen, och vispa till en fast konsistens.
Spritsa eller bred på kladdkake-muffinsen.


Övre är "vanliga" och nedan är laktosfria muffins.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0