Key Lime Paj

Äntligen har jag fått fram (vad jag tycker är) det perfekta receptet på Key lime paj!
Jag har testat olika varianter, både pajer man ska- och inte ska grädda. Det svåraste har egentligen varit hur mycket lime jag vill ha, eftersom alla recept jag testat bara anger hur många lime man ska ha, och inte hur mycket limejuice. Men nu har jag, som sagt, fått fram ett recept jag är nöjd med.


Till en stor, eller fyra små pajer

Botten:
200 gram digestivekex
100 gram smör
1-2 tsk kanel

Fyllning:
1 burk sötad kondenserad mjölk (ca 400 gram)
5 äggulor
4-6 lime, nästan 1½ dl pressad juice, samt rivet skal

Blanda den kondenserade mjölken med äggulorna, tills gulorna blandat sig helt.
Rör ner limejuicen samt limeskalen.
Låt smeten stå och dra åt sig smaken av skalen i minst 30 minuter.

Krossa kexen (jag lägger dem i en påse, och kavlar med en kavel på dem).
Smält smöret, och blanda med kexsmulorna, samt kanelen.
Tryck ut kexblandningen i pajformen/pajformarna och grädda i 175 grader, i ca 10-15 minuter.
Låt pajen svalna något.

Sila bort skalen från limesmeten, och häll ner fyllningen i pajen/pajerna.
Grädda i 175 grader, i ca 15 minuter för små pajer, och lite längre för en stor paj.
Låt svalna, och garnera sen med vispgrädde, och tunna limeskivor.




(Andra bilden är från en för rinnig paj, men jag la med den för att visa hur man kan garnera)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0