Mjölkchokladpannacotta med hallonmousse

Till min kompis födelsedagsfika gjorde jag pannacotta med mjölkchoklad, då hon verkligen gillar mjölkchoklad- men inte är så förtjust i mörk choklad.
Eftersom min pannacotta är gjord på gelésocker blir den väldigt söt, speciellt när det dessutom är mjölkchoklad i den, så jag serverade den med hallonmousse.


Mjölkchokladpannacotta
200 gram mjölkchoklad
5 dl grädde
1-1½ dl gelésocker multi

Hacka chokladen i små bitar. Koka upp grädden, och ta kastrullen från plattan. Blanda i mjölkchokladen.
Flytta kastrullen till värmen igen, och häll i gelésockret. Låt under omrörning koka i 30 sekunder.
(Mjölkchoklad är känsligt för värme, och den kan bli lite grynig)
Häll upp i portionsformar. Låt svalna helt i kylskåp, gärna över natten.


Hallonmousse
3 msk socker
125 gram hallon
½ msk vatten
2 dl grädde

Värm upp sockret i en kastrull tills det smält och blivit gyllenbrunt. Häll i hallon och vatten, och låt koka försiktigt tills sockret löst sig.
Sila bort kärnorna, och låt svalna.
Vispa grädden, och blanda i hallonsåsen. Vispa ihop till fast form, och spritsa ut på pannacottan.


Dekorerade med chokladnät, och rosa glittrigt strössel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0