Chokladpraliner med mjuk knäckfyllning

Dessa praliner är lite tidskrävande att göra, och har man lika känsliga fingertoppar som jag kan det göra lite ont när man fyller formarna med choklad (nästa gång ska jag testa att sätta på mig diskhandskar vid det momentet), men det är definitivt värt besväret- då de smakar ljuvligt.
Anledningen till att jag använder block, och inte bakchoklad är för att block behöver inte tempereras för att ge en fin, blank yta.
 
Till ca 30 praliner
 
175 gram block
1 dl vispgrädde
70 gram (½ dl) sirap (jag tog vit)
1 dl socker
 
Ischokladformar
Ev. valfri garnering
 
Smält chokladen i vattenbad. 
Skeda i lite choklad i varje form, vicka runt den så chokladen täcker alla kanter, och skaka sedan ur överflödig choklad. Låt formarna stå svalt för att stelna.
Låt chokladen som blir över vara kvar i vattenbadet, men stäng av värmen.
 
Häll grädde, sirap och socker i en kastrull. Värm under omrörning, och låt sedan smeten koka i 8-10 minuter. 
Prova att doppa en sked i smeten, och ställ den sen i ett glas kallt vatten. Kolan ska kännas mjuk, och nästan rinnande. Med en termometer bör den hålla ca 120 grader.
 
Låt kolasmeten svalna tills den är ljummen. Häll ut kolan i chokladformarna, men fyll inte ända upp.
Kyl formarna igen, tills de stelnat och fått lite yta.
Värm chokladen igen, och häll försiktigt ut lite på varje pralin, tills formen är helt fylld.
Ha ev på någon garnering, tex hackade nötter, apelsinskal eller något strössel. Jag valde att lägga en guldkula på varje pralin.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0