Små kolapajer med hallon

Detta var mina grattis-pajer till att min kompis Anna-Karin klarat det 1 av sin utbildning.

Inspirerad av Choklad- och Kolapajen ville jag testa att göra en paj med bara kola. Eftersom kolan är så söt tog jag hallon som fyllning.
Jag gjorde pajerna i vanliga, små aluminiumformar.

Till 10 småpajer:


Pajdegen

150 gram vetemjöl
50 gram florsocker
100 gram rumsvarmt smör
1 äggula

Fyllningen
1 burk kondenserad mjölk
75 gram smör
2 msk strösocker
Hallon


Blanda vetemjöl, florsocker och smör till en jämn smet. Tillsätt äggulan, och blanda noga.
Tryck ut smeten i små formar, och ställ gärna i frysen, minst 30 minuter.
Grädda på 200 grader i 10-15 minuter.

När pajdegen gräddas kan kolalagret göras.

Låt kondenserad mjölk, socker och smör smälta samman på svag värme. Koka sedan upp under ständig omrörning tills det tjocknat. Det tar ca 5 minuter.

Fyll pajformarna med hallon (jag tog frysta), och häll över kolasmeten. Smeten bör svalna någon minut, men tänk på att den blir tjockare ju längre den står, och det är enklare att hälla på den när den är rinnig. Har den blivit lite tjockare kan man mjuka till smeten lite med en sked, så det ser jämt och fint ut.
Ställ i kylen minst en timme.

Hallon är ganska sura, så pajerna bör inte sparas i mer än ett par dagar, annars löser de upp pajdegen.



Dekorerade med mina hemmagjorda rosor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0