Citron- och lakritskaka

Av den här ganska ovanliga blandningen bakade min kompis Helena Bergman en kaka till mig när jag fyllde år, för några år sen. Jag måste erkänna att jag var skeptisk- men den var faktiskt jättegod!

75 gram smör
2 ägg
2½ dl strösocker
2½ dl vetemjöl
1 tsk rivet citronskal
4 Kick lakritskola (hette tidigare Käck)
Smör och ströbröd till formen


Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt det smälta smöret, vetemjöl, samt citronskal.
Smöra och bröa en rund form med avtagbara kanter, och häll i smeten. Klipp lakritsen i små bitar över smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, i ca 30 minuter. Låt kakan svalna på galler.
Om man gillar sött kan man servera den med vaniljglass. För lite "vuxnare" smak kan man göra grädde med saft av citronen. Går även bra att äta som den är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0