Laktos- och glutenfri chokladpaj

Detta blir en god paj med mycket chokladsmak, trots att den inte är gjort på "riktig" choklad. Den vita chokladen blir ett tunt lager på pajbotten, och syns inte så bra, men man känner smaken av den. Tänkte testa att ha den vita chokladen överst nästa gång som glasyr, då den inte blir lika fast (för den får mindre mängd ägg). Den mörka chokladkakan ska ha smak av hasselnöt, och jag tycker inte att det känns i pajen, men den är god ändå.

Som jag sagt tidigare skriver jag upp just de allergivänliga produkter jag använder, men det finns säkert andra som är lika bra. Alla specialprodukter har jag hittat i allergiavdelningen i vanliga mataffärer.

Pajdegen:
125 gram Carlshamn´s Mjölkfria Flytande Margarin
ca 4 dl MixWell´s Gluten & Laktosfria Basmjöl
2 msk socker
1/2 tsk vaniljpulver

Fyllningen
250 gram choklad*
3 ägg
1,5 dl socker
1 dl MixWell´s Gluten & Laktosfria Basmjöl
1/2 dl potatismjöl
2 msk mörk sirap

*Jag använde 150 gram Bonvita Hazelnut 71% Dark Chocolate, och 100 gram Bonvita Rice Milk White Bar, en mörk och en vit vegan-choklad.


Blanda margarin med mjöl, socker och vanilj. Arbeta samman till en slät pajdeg, tillsätt ev mer mjöl om degen känns för kletig. Tryck ut i en pajform så gott det går, det behöver inte vara perfekt. Mjölmix fungerar inte riktigt på samma sätt som mjöl, och det går åt lite mer av det än det gör med vanligt mjöl, men samtidigt vill man inte att det ska bli för torrt.

Förgrädda pajskalet 5 minuter i 200 grader.

Smält den vita chokladen. Vispa 1 ägg och ½ dl socker kraftigt. Tillsätt ca ½ dl mjölmix, drygt 1 msk potatismjöl och 1 msk sirap. Rör till sist ner chokladen. Häll över pajskalet.

Smält den mörka chokladen. Vispa 2 ägg och 1 dl socker kraftigt. Tillsätt ca ½ dl mjölmix, drygt 2 msk potatismjöl och 1 msk sirap. Rör till sist ner chokladen. Häll över den vita chokladen i pajskalet.
Strö över mandelflarn.

Grädda pajen i 10-12 minuter i 200 grader.
Låt pajen svalna helt och kyl i kylskåp. Pajen blir ännu godare när den stått kallt ett dygn.

Servera den är, eller med laktosfri grädde.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0