Rödkålsrisotto

En väldigt god rätt som är enkel att tillaga. Jag har provat den med jasminris, avorioris samt fullkornsris, och alla blev goda. Då går jag efter portionsanvisningarna på förpackningen och väljer den mängd som är närmast 2½ dl. Eftersom ris är olika, och kräver olika mängder vatten så anpassar jag buljongen efter hur mycket vatten jag använder.

Till 4-6 personer.

2½ dl ris
Grönsaksbuljong, pulver
ca 3-400 g rödkål
2 gula lökar
2 dl creme fraiche
1½ dl riven lagrad ost
½ dl riven parmesanost
ca 1 tsk örtsalt
ca 1 tsk peppar
Hackad persilja
Smör, till stekning

Koka riset i pulverbuljongen enligt anvisningar på förpackningen. Skär kålen och löken i mindre bitar. Fräs i stekpanna tills de börjar få lite färg. Rör i creme fraiche och krydda med örtsalt och peppar. Låt det puttra på svag värme ca 5 minuter. Rör ner grönsakerna och osten i det kokta riset. Strö över persiljan och servera.



Bilden är från min vanliga blogg, 9 oktober 2010, då jag äter risotton med Kurts hemlagade Sojabiffar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0