Fyllda ägghalvor

Det här receptet kommer från min syster, med bara några små justeringar av mig. Det är ett tillbehör som passar till jul- och påskbordet, men som är jättegott att äta vid andra tillfällen också. Passar bra till exempelvis potatisgratäng och sojakorvar.

hårdkokta ägg
keso
ev. Tartex med smak av örter och vitlök
grönsaksbuljongspulver
tomatpuré
dill

Skala och skär äggen i två delar. Ta ut äggulan och lägg i en skål. Blanda med keso, och eventuellt tartex.
Jag tar kanske 1-1½ msk keso per gula.
Smaka av med tomatpuré och buljongpulver. Blanda i dillen.
Ta smeten med en tesked o lägg tillbaka i ägghalvorna, fyll på så att de formar en hel gula. Strö över dill. Serveras kylda.
Jag brukar ha fryst dill i receptet, men tänk på att den börjar tina ganska snabbt, och då blir ganska svår att strö över äggen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0