Pepparkaksbrownies, även glutenfria

Idag fick jag beskedet att jag kommer få börja min efterlängtade bagarutbildning i januari.
Jag firar detta med att göra brownies med julsmak!
Det går lika bra att göra på vanligt mjöl, som med ett glutenfritt alternativ.

Till en normalstor (20x30) ugnsform, ca 15 bitar

150 gram smör
1 dl kakao
3 ägg
3 dl strösocker
½ tsk bakpulver
ca 2 tsk pepparkakskryddor
2½ dl vetemjöl eller glutenfri mjölblandning

Smält smöret i en kastrull. Blanda i kakao, och vispa till en jämn smet. Låt svalna.
Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt bakpulver och kryddorna, och vispa ordentligt, så allt blandas ut.
Vispa ner kakaosmeten, och till sist mjölet.
Häll snabbt upp en en smörad och bröad ugnsform, och sätt genast in i ugnen.
Grädda längst ner i ugnen, på 150 grader, i ca 35 minuter.

Låt svalna några minuter innan de skärs upp med en vass kniv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0