Vaniljkaka LCHF

När jag försökte hitta något bra recept på en lchf-ugnspannkaka var de flesta recepten jag hittade gjorda med bacon, så jag försökte ta fram något eget. Resultatet blev en kaka som var som en blandning mellan ostkaka och pannkaka, och jag tycker det blev bra. Då jag serverar den till diabetiker äter vi den med färska bär och vispgrädde, och annars har jag ätit den med havreglass med kolasmak- det blev supergott!

Till detta recept använder jag en ugnsform som är lite mindre än den vanligaste storleken.

6 ägg
1 burk kokosmjölk eller 4 dl vispgrädde
100 gram mandelmjöl
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
2 msk fiberhusk
lite salt

Vispa äggen med kokosmjölken/vispgrädden. Blanda mandelmjöl med vaniljpulver och fiberhusk, och vispa ner i smeten. Tillsätt salt.
Låt stå minst 10 minuter.
Häll upp i en ugnsform, och grädda i 225 grader, ca 45 minuter- eller tills kakan fått fin färg.
Serveras varm eller kall. Kan värmas i mikron. Går bra att frysas.


Kakan sjunker ihop när den kallnat, och blir ganska kompakt i konsistensen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0