Minimuffins morotskaka med glasyr

Jättegoda, saftiga minimuffins, som jag hade med mig till sjuårs-kalas. De är väldigt enkla att göra, och håller sig saftiga i flera dagar, men glasyren håller inte lika länge- så mitt tips är att bara dekorera de som ska ätas samma dag!

Till ca 50 stycken

50 gram smör, rumstempererat
2 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
3 finrivna morötter
1 dl vispgrädde

Vispa smöret med sockret, och tillsätt äggen.
Blanda vetemjöl, kanel, bakpulver, bikarbonat och vaniljsocker, vispa ner i smeten.
Tillsätt morötterna och vispgrädden, och vispa ihop.
Portionera upp i miniformar, och grädda i 200 grader, ca 8-10 minuter.


Glasyr

50 gram smör, rumstempererat
2 dl florsocker
30 gram philadelphia
1 tsk vaniljsocker

Vispa ihop alla ingredienser, och bred på svalnade minumuffins.



Jag dekorerade mina minimuffins med morötter av orange och grön mandelmassa, färgat med vegetarisk hushållsfärg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0