Mariebergare

Detta är en himmelskt god kaka, som nästan är som en blandning av botten på chokladbiskvier och maränger.

Kakorna:
2 äggvitor
200 gram skållad malt sötmandel
200 gram florsocker
½ tsk bakpulver

Fyllningen:
50 gram smör
100 gram philadephiaost
100 gram florsocker
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i vitan.
Klicka ut teskedsstora klickar på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen, ca 15 minuter.
När kakorna just kommer ut ut ugnen är de ganska sköra, så de bör ligga och svalna några minuter innan de flyttas från bakplåtspappret.

Fyllningen:
Vispa alla ingredienser tills det blir en vit och fluffig smet. Bred krämen på kakornas undersida och sätt ihop dem två och två.


Kommentarer
Postat av: Herr N

Jag sitter och kämpar med att inte drägla bland folk nu. Du lär ju bjuda mig på sådana någon gång.

2011-05-18 @ 14:22:27
Postat av: Moa

Idag har jag inhandlat en maskin som ska mala mandlarna åt mig. Den kommer underlätta, o därmed göra att jag kommer kunna göra flera kakor.

Att mortla 200 gram mandelflarn till mjöl tar ca 45 minuter, och det ger skavsår i handflatorna- men är bra träning för armarna!

2011-05-18 @ 19:20:33
URL: http://moabakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0